RoS (regning, observation og strategi)

RoS (regning, observation og strategi) er vores nye store satsning til udredning og hjælp af elever i 1. – 3. klasse der er i risiko for matematikvanskeligheder.

  • Test
  • Interventionsmateriale
  • 20 dage / 5 aktiviteter
  • De bedste konkrete materialer
  • 1 : 1 undervisning
  • Indbygget evaluering
  • Forløbet kan også gennemføres af forældre eller pædagoger

 

Test
RoS/Test er beregnet til evaluering på klasseniveau. Testen afdækker hvilke additionsstrategier den enkelte elev kender, og hvordan de bruges. Testen udføres som en samtale mellem lærer og en elev ad gangen, og kan gennemføres på 10-15 minutter pr elev. Testen giver både en kvalitativ og en målbar indsigt i elevens udvikling og kompetencer.

Interventionsmateriale
RoS/Kuffert er træningsmateriale til de elever som har problemer med tal, mængder og simpel hovedregning, og derfor er i risiko for matematikvanskeligheder.

20 dage / 5 aktiviteter
Med RoS/Kuffert kommer man gennem et forløb på 20 dage, som hver er bygget op af 5 aktiviteter som gradvist flytter eleven fra tællestrategier til hukommelsesstrategier ved at styrke den grundlæggende talfornemmelse og talforståelse.

De bedste konkrete materialer
I RoS/Kufferten har vi samlet de konkrete materialer som bedst støtter elevernes talfornemmelse og talforståelse: Hulbrikker, perlekæde, snorlinger, terninger, 10-talssystem-terninger, den åbne tallinje mm

1 : 1 undervisning

Materialet er beregnet til en-til-en undervisning, men der er også lærere som med held underviser flere elever ad gangen.

Indbygget evaluering
Der er løbende, indbygget evaluering i materialet, hvor fremskridtene tydeligt kan følges af både voksen og barn.